Rada Královéhradeckého kraje se nedávno pokusila připravit likvidaci Gymnázia Dvůr Králové nad Labem sloučením se Střední školou informatiky a služeb Dvůr Králové nad Labem. Na tuto nejhorší variantu díky odporu veřejnosti nedojde, přesto rada schválila postupný zánik šestiletého studia na uvedeném gymnáziu. To znovu otevřelo ožehavé téma správného nastavení sítě středních škol.
Rada kraje uplatňuje metodu postupných kroků, kdy dochází ke slučování a tedy faktické likvidaci jedné školy po druhé, aniž by byl jasně definován cílový stav. Ten asi zná jen gestor školství paní Šormová a pár dalších vyvolených. Ostatní mohou jen spekulovat, kdo další přijde na řadu. Takový postup zákonitě vyvolává nedůvěru a pocit nespravedlnosti u těch, kteří jsou aktuálně likvidováni. Ostatní pak žijí v úzkostném očekávání, zda právě oni nejsou tou další vyhlédnutou obětí.
Každý je snad schopen pochopit, že nadměrná kapacita středních škol v kraji musí být upravena vzhledem k reálnému počtu žáků. Nicméně o správnosti a spravedlivosti jednotlivých zásahů do sítě škol nelze nikoho přesvědčit bez jasně popsaného cílového stavu. Tedy jaká škola a s jakou kapacitou v tom kterém městě nakonec zůstane. Při změnách v síti škol musí být brán zřetel na dopady každé změny do území. Mimo jiné proto, že cílem regionální politiky je vytvořit srovnatelné podmínky k životu na území celého kraje. Právě proto je třeba považovat střední školu za přirozenou součást každého většího města. A šlapat po staleté tradici některých škol jako v případě královédvorského gymnázia je absolutně nepřijatelné.
Důvěru občanů ve veřejnou správu lze získat a udržet jen naprostou otevřeností. Je tedy nejvyšší čas předložit veřejnosti jasný plán, co hodlá kraj na území jednotlivých obcí podnikat. V opačném případě z radních nikdo nesejme podezření, že utváří síť škol pomalu a nenápadně spíše na základě známostí a politických vlivů než podle jasně definovaných pravidel.
Vladimír Derner
krajský zastupitel a předseda kontrolního výboru
www.derner.cz