Pochybné výběrové řízení
Výběrové řízení na dodavatele stavby bylo po roce neustálého doplňování podkladů, odvolávání uchazečů a zákazů uzavření smlouvy ze strany antimonopolního úřadu zrušeno. Je to dobře, protože výběrové řízení bylo od samého počátku aranžováno tak, aby počet uchazečů byl co nejmenší. V závěrečné fázi byly ve hře pouze dvě firmy a z toho plynulo riziko, že se bude opakovat scénář z hradeckého pivovaru, kdy jeden z uchazečů uzavřel s krajem smlouvu a druhý společně s vítězem zakázku realizoval. Takový postup by nejen významně snížil možnost kraje dosáhnout co nejvýhodnější ceny, ale zákonitě by vedl i k následným problémům při vyúčtování dotací z EU. Tento odklad ale na druhou stranu dramaticky snížil šanci kraje na získání evropských dotací, protože čas na jejich čerpání v tomto plánovacím období se chýlí ke svému konci.
Více betonu než zdravotnictví
Realizovaný projekt je charakteristický mimořádnou náročností na technické řešení. To je způsobeno ohromným rozsahem zemních prací, náročným zakládáním, stísněnými prostory pro realizaci. To vše za běžného provozu nemocnice. Důsledkem jsou náročné konstrukce a složité realizační podmínky, které se zákonitě promítnou do ceny stavby. Za tohoto stavu už zbývá minimum peněz na zdravotnické technologie, které by měly být rozhodující.
Nejisté financování
Připravovaný projekt za uváděnou jednu miliardu korun je jenom první částí celkového záměru. Úplné dokončení si vyžádá další miliardu. Vidina alespoň částečného financování z EU se velmi rychle rozplývá a zaplacení celého projektu pouze z krajského rozpočtu není reálné. Už nyní kraj nezvládá některé své základní funkce, jako jsou opravy a údržba krajských silnic, bude nutno přistoupit k omezování dopravní obslužnosti, kultura zůstává zcela na okraji zájmu a narůstají problémy s financováním sociálních služeb. V této souvislosti je třeba připomenout, že odpovědnost za zajištění a tedy i financování zdravotnictví není na krajích, ale je v plné kompetenci zdravotních pojišťoven a státu. Ztráty z provozu nemocnic každoročně narůstají a kraj je zcela dobrovolně hradí ze svého rozpočtu v řádu stovek milionů korun. Státu i zdravotním pojišťovnám to samozřejmě vyhovuje. Nebude-li tento stále narůstající problém vyřešen a kraj se pustí i do financování náchodské nemocnice opět z vlastních zdrojů, povede to podfinancování provozu jak ve zdravotnictví, tak i v ostatních oblastech. Klíčovým předpokladem dalšího fungování krajských nemocnic a schopnosti kraje realizovat výstavbu náchodské nemocnice je tedy zajištění financí z jiných zdrojů, než je škrtání v dopravě, školství, sociálních službách kultuře a životním prostředí. Tímto zdrojem jsou zdravotní pojišťovny a stát.
Vzít rozum do hrsti
Výběrové řízení na dodavatele stavby bylo zrušeno a tím se otevírá možnost zvážit přehodnocení celého projektu. Možné směry již v minulosti některé studie navrhovaly. Vše nasvědčuje tomu, že bude nutno snížit finanční náročnost projektu a hlavně zajistit, aby to byl projekt pro zdravotníky a jejich pacienty, nikoliv dobrý kšeft pro některé stavební firmy.