Ministryně školství prosadila novelu školského zákona a letos vydala vyhlášku č. 27/2016 Sb. o vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, obě normy začnou platit 1. září tohoto roku. Nejde zde o nic jiného, než o to, aby ředitelé základních škol museli poskytovat vzdělávání v běžných třídách i žákům se zdravotním postižením, vyjma těch s těžkými postiženími a kombinovanými vadami. Inkluzivní vzdělávání tak dostává zákonnou přednost před vzděláváním ve třídách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením. Děti se sice budou učit jak být k sobě tolerantní, ale budou se zákonitě rušit při vyučování, neboť dítě s mentálním postižením nebo dítě stižené některou autistickou poruchou nikdy nemůže stačit tempu výuky s ostatními.
To, že slibovaní asistenti pedagoga plně nahradí kvalifikované a zkušené speciální pedagogy, je utopie. Je všeobecně známo, že asistentu pedagoga stačí pro výkon této činnosti jen střední vzdělání a absolvování příslušného kurzu, navíc tuto špatně placenou práci vykonávají většinou rodiče postižených dětí.
Experiment na dětech, jak projekt inkluze nazývají pedagogičtí odborníci, dle mého názoru povede ke snížení úrovně vzdělávání dětí s postižením, ale i dětí bez postižení, na které budou mít učitelé méně času. V prosinci 2015 přijalo na můj návrh krajské zastupitelstvo KHK usnesení, že nesouhlasí s tímto záměrem ministerstva školství. Některé kraje nás následovaly. Ministryně přesto od září ruší upravenou přílohu vzdělávacího programu základní školy pro žáky s lehkým mentálním postižením a silově dál prosazuje tzv. společné vzdělávání bez předchozího pilotního ověřování, jak požaduje odborná veřejnost. Ředitelé základních škol v celé republice budou ministerstvem vydírání, aby inkluzi zavedli, jinak přijdou o rozdělované peníze.
Ing. Miroslav Uchytil
starosta Chlumce nad Cidlinou
krajský zastupitel za Koalici pro Královéhradecký kraj